První koněspřežka

Rok 1832 | Velešín | délka 5 km | 6 zastavení | trvání 2h

Trasa začíná poblíž železniční zastávky Velešín město, pokračuje přes pozůstatky bývalé koněspřežky, příjemnou polní a lesní cestou zpět do Velešína, nabídne i krásný výhled na vodní nádrž Římov. Pozor, 2x křižuje hlavní silnici.


František Gerstner buduje úplně první koněspřežnou železnici na evropském kontinentě. Pomoz mu proti škodičům.

Jsme na začátku 18. století. V Rakouském císařství se už nějaký čas řeší propojení Dunaje a Vltavy vodním kanálem, aby se zjednodušil obchod na solné stezce z Horních Rakous do Čech. Ukazuje se ale, že vodní kanál přes šumavské pohoří je až příliš nákladný projekt a že mnohem lepším nápadem by byla koňská železniční dráha. V Anglii slaví nákladní koněspřežka veliký úspěch. Na evropské pevnině zatím žádná veřejná koněspřežka není. František Josef Gerstner vyšel z plánů svého otce a naprojektoval dráhu tak, aby po ní do budoucna mohly jezdit i parostroje, až přijde jejich čas. Je to otázkou prestiže, byli bychom jen krok za Anglií a předběhli bychom tím technicky všechny ostatní evropské mocnosti.