Malér s parostrojem

Rok 1817 | Praha – Stromovka | délka 3 km | 5 zastavení | trvání 1.5h

Trasa vede Stromovkou podél řeky a je tedy rovinatá a pohodová.


Uznávaný mechanik a hodinář Josef Božek potřebuje získat peníze na další vývoj parostroje.

To-to tě musí zorientovat: Šest let před naší událostí, tedy v roce 1811, přivezl hrabě Jiří František August Buquoy z Anglie do Čech první parní stroj. Anglický stroj nebyl sestaven a jednotlivé součásti byly jen hrubě opracovány. Asi aby hrabě ušetřil, nebo co. Zprovoznění parního stroje se ujal Josef Božek, který byl uznávaným hodinářem a mechanikem. Zkrátka hračička, který se těšil, jak tu skládačku bez návodu sestaví. V září 1815 se pražská Stromovka (tehdy Královská obora) stala dějištěm první jízdy parostroje na území rakouské monarchie. Josef Božek to ale nezvládl, jak se říká „manažersky”, a místo vážených hostů vozil při ukázce svou rodinu. Velevážení hosté se tedy necítili dost vážení a někdo z nich dokonce zařídil, aby se o akci nepsalo v novinách. Protože tehdy jiná média nebyla, nikdo se o parostroji nedozvěděl. Božek se proto rozhodl předvádění stroje v červnu 1817 zopakovat a aby to nebylo prosté opakování, přidal k tomu i premiérovou plavbu parní lodí.