Kostel na kolečkách

Rok 1971 | Most, jezero | délka 14 km | 9 zastavení | trvání 4h

Trasa začíná u kostela Nanebevzetí Panny Marie a vede k jezeru Most. Jde okružní cestou kolem jezera zpět ke kostelu. Je vhodná pro cyklisty, koloběžkáře případně i in-line bruslaře, protože většina trasy vede po novém asfaltu s malým podílem stoupání a klesání.


Jiří Souček stojí s kolegy před naprosto šíleným úkolem. Má přestěhovat celý kostel.

V socialistickém Československu bylo uhlí nade vše. Horník byl někdo. Celá desetiletí si země budovala pozici centra těžkého a strojního průmyslu, aby mohla zásobovat ostatní státy takzvaného socialistického bloku. Uhlí bylo strategickou surovinou pro výrobu elektřiny a navíc se jím vytápěla většina budov. Když se tedy zjistilo, že pod městem Most je nízko pod povrchem přes 90 milionů tun uhlí, byl osud města zpečetěn. Bylo rozhodnuto, že minimálně devět století staré město musí pryč. Pro Mostečany bude o kousek dál postaveno město nové a staré město Most bude kompletně zbořeno. Mezi všemi budovami byla na naléhání památkářů vybrána jediná výjimka: gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie památkáři označili za unikát světového významu, a tak se začalo řešit, jak ho zachovat. Nechat ho stát na pilíři nevytěženého uhlí? Ne, to by se dříve nebo později stejně zřítil - nedostupný a neudržovaný. Rozebrat ho a přenést cihlu po cihle? To by ztratil svou historickou hodnotu. Nezbývá než ho převézt v celku - po kolejích. Z původních jedenácti variant záchrany byly vybrány jediné dvě myslitelné - přesun na kolejích. Tyto varianty se lišily trasou přesunu a kvůli nestabilnímu podloží jedné zbyla ta, kdy se měl kostel přesunout po obloukové 841 m dlouhé trase a doputovat pootočený (oltář už nebude na východ, jak velí tradice) mezi dvě výsypky - starou továrnu a řeku Bílinu. Zůstává však zásadní otázka: Jak to udělat, aby se po cestě nerozpadl? To musí vyřešit strojní inženýr Jiří Souček. Je to nesnadný úkol, a tak bychom mu měli pomoci.